Sunday, July 17, 2011

buku vs blog

Berehat sebentar dari menulis blog, tidak bermakna aktiviti menulis tidak berjalan...Haha, hampir 5 bulan mengizinkan diri untuk tidak menulis di blog sebab betul2 nak fokus pada aktiviti menulis buku. Buku dah siap dan gambar pun sudah disusun dgn cantik dlm folder.Dah hantar pun pd k.syikin,editor buku. Last2,xsemangat nak menulis lagi kat buku..Kenapa? Sebab mukasurat hanya 60 je lps dah double spacing dan guna Times New Roman saiz 12. Penerbit nak buku lebih dr 120 ms...Haha, sebenarnya konsep buku saya tu byk diringkaskan pada bentuk table sbb nk mudahkan pembacaan utk readers..yg sekapal dgn sy la...dh xsmpt bc buku sejak bergelar ibu :)

Bagi yg ingin menulis buku tapi xde ms byk sgt mcm sy , sy guna tips2 mcm ni:
  1. Tulis mindmap kt buku..pastikan tajuk dan pecahan tajuk di buat secara detail (Khaskan 1 buku)
  2. Gunakan masa2 yg terluang untuk berfikir utk tambah idea..(sy fikir dlm kereta lps htr anak ke taska setiap hari...adalah dlm 10min)
  3. Terus tulis kt 1 buku khas bila dpt idea..
  4. Menulis masa awal pagi...(haha,ni xtaula korang boleh ikut ke x...sbb sy tido awal dlm 9mlm,then bgn 2pg hingga anak nak nyusu dlm 4-5pagi)
  5. Surfing ni mmg la xboleh nak pisahkan..byk maklumat dlm internet yg free
Huhu, sekiranya ada sesiapa berminat nak tulis buku, boleh la dpt free consultation dari sy yg pernah tulis satu buku ni sahaja...haha..sebab saya simpan semua dokumen sebelum buku ditulis..mcm;
  1. Panduan Penghantaran Manuskrip
  2. Apakah Itu Hak Cipta
  3. Maklumat Penulis
  4. Sistem Royalti
Ini iklan sikit...tak sangka buku sy msk dlm kamus wikipedia..haha...kalau ada sesiapa nak beli buku, boleh beli kat cni..bookcafe.com atau e-kedai.net

Ikhlas dari, 
Mama Nazhan & Husna :)

No comments:

Post a Comment